Kiedy w Polsce trwa już Wielki Post, Grecy obchodzą hucznie karnawał. Tak bywa często, jednak w 2017 roku terminy karnawału i Wielkiej Nocy w Grecji zbiegły się z tymi w Polsce. Ulicami greckich miast maszerują barwne pochody, wszędzie wyczuwalny jest duch świątecznej swobody, radości i obfitości!
Korzeni greckiego karnawału doszukiwać się można już w starożytności, w świętach organizowanych na cześć boga wina i żywotnych sił natury – Dionizosa. To w ramach jego kultu na przełomie grudnia i stycznia organizowano Małe Dionizje, marca i kwietnia – Wielkie Dionizje, stycznia i lutego – Lenaje, a lutego i marca Anesterie. Z obchodami tych świąt wiązały się hałaśliwe i barwne procesje, wytłaczanie wina i otwieranie beczek ze świeżym trunkiem, nie brak było też masek, tańca, śpiewu czy karykaturalnych posągów…
Tak szumne obchody karnawału pełniły też zawsze pewną ważną funkcję społeczną. Był to czas sakralny, w którym zawieszenie czy wyłączenie obowiązujących na co dzień zasad, miało prowadzić do oczyszczenia społeczeństwa, wyładowania nagromadzonych napięć i jego mentalnego odrodzenia. Stąd podobne święta stanowiły niejednokrotnie okres przyzwolenia na nadużycia, wykroczenia, wszelką gwałtowność czy groteskowość.
W Grecji karnawał rozpoczyna się trzy tygodnie przed Wielkim Postem. Składają się na niego trzy niedziele, a w okolicach ostatniej atmosfera zabawy staje się najbardziej intensywna. Odpowiednikiem polskiej środy popielcowej i zarazem dniem wieńczącym karnawał jest dla Greków Czysty Poniedziałek (Καθαρά Δευτέρα). Stanowi on okazję do spotkań w gronie rodziny i przyjaciół, zwłaszcza na świeżym powietrzu. Na niebie często można obserwować wtedy szybujące latawce – symbol nadchodzącego postu i oczyszczenia się z trosk. Tego dnia wciąż trwają jeszcze wspólne zabawy, zaś na stołach królują już postne potrawy, jak na przykład chałwa, przaśny chleb, ryby, oliwki czy pomidory.
Co ciekawe, w Grecji istnieją dwa synonimiczne słowa na określenie karnawału – αποκριά (apokriá), oraz καρναβάλι (karnaváli). Mają oznaczać one wstrzemięźliwość od mięsa, okres żegnania się z mięsem, przygotowujący do podjęcia Wielkiego Postu.
W Grecji dominującym wyznaniem jest prawosławie. Chrześcijanie wschodni nie przyjęli reformy kalendarza wprowadzonej przez papieża Grzegorza XIII w 1582 roku, pozostając przy kalendarzu juliańskim. Stąd też wynika kilkunastodniowa różnica w obchodach niektórych świąt przez Polaków i Greków.